Dezavantajlı Semtlerde Büyüyen Gençler, Gen Düzenlemede Farklılıklar Gösteriyor

Çizim: smartboy10/iStock

İngiltere ve Galler’de doğmuş 2.000 çocuk üzerinde yapılan ve bu çocukların 18 yaşına kadar takip edildiği uzun vadeli bir çalışmada; daha fazla ekonomik yoksunluk, fiziksel bakımsızlık, sosyal kopukluk ve tehlike ile öne çıkan topluluklarda büyümüş genç yetişkinlerin epigenomlarında farklılıklar olduğu bulunmuş. (Epigenom, kişilerin gen faaliyetlerini düzenleyen proteinlere ve kimyasal bileşenlere deniyor.)

Bir hipoteze göre gen düzenlemesi, semt dezavantajının derinlere işlediği ve sağlık açısından uzun vadeli farklılıklar meydana getirdiği biyolojik güzergâhlardan biri olabilir. Araştırmacılar, bu çalışmanın o hipotezi desteklediğini söylüyor.

Genlerde belirlenen ve kişileri hayatın sonraki dönemlerinde sağlık açısından tehlikeye atan bu farklılıklar; daha önce kronik iltihaplanma, tütün dumanına maruz kalma, dış mekan hava kirliliği ile akciğer kanseriyle ilişkilendirilmiş. Epigenetik farklılıklar, çocukların ailelerinin sosyoekonomik şartları hesaba katıldıktan sonra bile kalıcı olmuş ve sigara içmeyen ya da yüksek iltihaplanma bulgusu göstermeyen genç yetişkinlerde de görülmüş.

Çalışmanın baş yazarı ve Duke Üniversitesi’nde doktora adayı olan Aaron Reuben şöyle söylüyor: “Elde edilen bulgular, sağlık bakımından insan toplulukları arasında görülen uzun vadeli farklılıkların nasıl ortaya çıktığını açıklamaya yardımcı olabilir. Sonuçlar ayrıca, fiziksel olarak aynı görünen ve normalde sağlıklı olan çocukların, gelecekte hücresel seviyede farklı sonuçlar getirecek bir yetişkinliğe girebileceklerini söylüyor.”

Duke Üniversitesi/ScienceDaily. Ç: O.