İşte Diyabet Hakkında Bilmeniz Gereken 9 Yeni Buluş

Bilim sıkı bir şekilde iş başında!

Diyabet sadece bir sağlık durumu değildir; ancak vücudunuz, kan şekeri seviyeleriyle ister 1. tür ister 2. tür yüzünden mücadele etsin ve hatta ister sadece hamilelik esnasında olsun, bu günlük ilgi gerektiren ciddi bir durumdur ve hâlâ bir tedavisi yoktur.

Fakat bilim insanları, dünya çapında diyabetle mücadele eden milyonlarca insan için tedaviler, yeni uygulamalar ve daha iyi yönetim yöntemleri bulmak için sıkı şekilde çalışıyorlar. İşte, hakkında bilgi sahibi olmanız gereken bazı son gelişmeler.

1. Yepyeni beta hücreleri.

1. tür diyabet, bir kişinin bağışıklık sistemi, pankreasta insülin üreten beta hücrelerini ortadan kaldırdığı zaman gelişir. Fakat, gelişmemiş başka bir tür beta hücresinin ta en başından beri pankreaslarımızda gizleniyor olduğu ortaya çıktı ve bilim insanları, bu ‘ham beta hücrelerini’ kullanarak pankreasın işlevselliğini geri getirmenin mümkün olabileceğini düşünüyor.

2. Önleyici bir aşı.

Fin araştırmacılar, 1. tür diyabeti önleme aşısı için şimdiye kadarki ilk deneye kalkışmak üzereler.

Bu sağlık durumuna halihazırda sahip olan insanlar için bir tedavi olmasa da, başarılı bir aşının her sene binlerce vakayı önleyebilme potansiyeli var. Çünkü aşı, pankreastaki bir otoimmün tepkimesinin gelişmesi ile bağlantılı olan bir virüsü hedef alıyor.

3. Eşsiz bir nakil.

1. tür diyabeti olan bir kadın, deneysel bir nakil sayesinde bir yıl boyunca insülin enjeksiyonu olmadı. Doktorlar insülin üreten hücreleri, karın boşluğundaki yağlı bir zara naklettiler. İşlemin başarısı, daha fazla insana yapay pankreas verilmesi yönünde zemin hazırlıyor.

4. Yeni pankreas dokusu.

Bilim insanları bu yılın başlarında, farelere bir pankreas dokusu naklederek onlarda 1. tür diyabeti tersine çevirdiklerini duyurdu. Doku, diyabet olmayan farelerden alınan kök hücreler kullanılarak yetiştirildi. Bu yöntemin başarısı, bunun insanlar için de bir tedavi yolu olabileceğini öne sürüyor.

5. Yoğun tedavi programı.

İnsülin direnci oluşan 2. tür diyabete sahip insanlar için diyabeti tersine çevirmenin bileti, Kanada’lı araştırmacılar tarafından test edilen yoğun bir terapi birleşimi olabilir. Kısa vadeli süreç deneyinde, deneye katılanların yüzde 40’ında durum başarıyla tersine çevrildi.

6. Ornitorenk zehri.

Avustralya’daki bilim insanları, şaşırtıcı bir kaynakta yeni bir insülin düzenleyici GLP-1 hormonu türü buldu: bu kaynak, ornitorenk ve dikenli karıncayiyengillerin zehri. Hormon insanlarda çok hızlı bozuluyor ve 2. tür diyabete sahip bazı insanların ilaçlara karşı bir bağımlılık geliştirmesine yol açıyor.

Fakat bu hayvanların ürettiği GLP-1 çok daha kalıcı ve yeni diyabet tedavileri için ipuçları sağlıyor.

7. Daha kalıcı ilaçlar.

Araştırmacılar ayrıca GLP-1 taşıyan ve yavaş çözülen özel moleküller oluşturarak hormonun daha uzun süre dayanmasını sağlamayı başardılar. Klinik öncesi hayvan testlerinde, araştırmacıların yeni çözeltisi bir enjeksiyon ile iki haftadan fazla dayandı. 2. tür diyabetlerini günlük vuruşlarla yöneten insanlar için bu heyecan verici bir gelişme olabilir.

8. Belirtileri azaltan bir beslenme düzeni.

Bilim insanları geçenlerde fareleri özel bir beslenme düzenine sokarak, test deneklerindeki iki diyabet türü için de belirtileri tersine çevirmeyi başardılar. Araştırmacılar, beslenme düzeninin pankreas hücrelerini bir tür ‘gelişimsel yeniden programlanmaya’ zorladığını düşünüyor. Sırada bunu insanlarda test etmek var.

9. Brokoli.

Brokolide sülforafen adı verilen bir bileşen var ve geçenlerde 2. tür diyabete sahip gönüllüler üzerinde yapılan 12 haftalık bir çalışmada, kimyasalın bu kişilerin kan şekeri seviyelerini düzenlemede gerçekten yardımcı olduğu gösterildi.

Daha fazla araştırmanın yapılması gerekiyor fakat sonuçlar ümit verici. İlaç, günün birinde tedavi seçenekleri cephaneliğine eklenebilir.