Microsoft Önümüzdeki 10 Yıl İçinde Kanseri ‘Çözeceğini’ Söyledi

Umarız haklıdırlar.

Microsoft, önümüzdeki on yıl içinde kanseri ‘çözmek’ amacıyla bilgisayar bilimini kullanacağı tutkulu bir planı açıkladı.

Bu plan pek çok tutkulu projeyi kapsasa da, tasarıların en ilginçlerinden biri, bir insanın vücudunun içinde yaşayabilen, kanser hücrelerini gözlemleyebilen ve bunlar ortaya çıkar çıkmaz onları tekrar sağlıklı hücrelere programlayan ultra küçük DNA bilgisayarları oluşturmayı içeriyor.

Microsoft Araştırma’dan Chris Bishop, The Telegraph‘tan Sarah Knapton’a şöyle söylüyor: “Bence Microsoft’un buna bakması çok doğal çünkü bizler bilgisayar bilimi üzerinde çok büyük uzmanlığa sahibiz ve kanserde dönen şeyler, bir bilgisayar hesaplaması sorunu.

“Bu sadece bir benzeşim değil, bu, derin bir matematik anlayışı. Biyoloji ve bilgisayar hesaplaması, dağlar kadar farklı görünen fakat en temel seviyede çok derin bağlantılara sahip olan alanlar.”

Tüketici elektroniği alanının pek dışına çıkmamasıyla bilinen Microsoft, hedefini gerçekleştirmek amacıyla, kanser araştırmasının çeşitli yönlerinde çalışmaları için dünya çapındaki biyologlar ve bilgisayar bilimcilerden oluşan bir takım topladı.

Henüz fazla detay yok fakat takımlardan biri, makine öğrenimi ile bilgisayar görüşü kullanarak (bilgisayarların görüntü veya videolardan bilgi toplamasıyla), radyologların belirli bir hastanın tümörünün nasıl ilerlediğini daha iyi anlamasını sağlamayı planlıyor.

Bu durum, biraz daha farklı bir kişiselleştirilmiş tıp türünü ortaya çıkarabilir.

Diğer takım, her bir belirli tümör türüne saldırmak için en iyi planı tahmin edecek algoritmalar üzerinde çalışıyor.

Ve bir grup da, vücut içindeki kanser hücrelerini gözleyecek ve yeniden programlayacak olan, DNA’dan oluşan bilgisayarlar yapmak amacıyla ‘Ay’a yolculuk‘ fikri üzerinde çalışıyor.

Knapton’un açıkladığına göre düşünce şu; vücutta ne zaman bir kanser hücresi ortaya çıkarsa, bilgisayar bunu bilecek ve “sistemi baştan başlatıp hastalıklı hücreleri tahliye edecek.”

Microsoft, bu çeşitli yaklaşımlara rağmen projelerin hepsinin (ne kadar farklı olursa olsunlar) iki adet benzer bilgisayar bilimi yaklaşımını takip edeceğini söylüyor: bunlar bilgi işleme ve makine öğrenimi.

Şirket şöyle söylüyor: “Bizim yaklaşımımız, kanser ile diğer biyolojik süreçlerin bilgi işleme sistemleri olduğu fikrine dayanıyor.

Hesaplama işlemleri hakkında biçimlendirme ve sonuç çıkarma için kullanılan araçlar (tıpkı dilleri, derleyicileri ve biçim denetçileri gibi), bu yaklaşımı kullanarak biyolojik işlemler hakkında biçimlendirme ve sonuç çıkarma için kullanılıyor.”

Takım, makine öğreniminin yeni tedavi yaklaşımları arayışı konusunda araştırmacılara biyolojik verilerde bulunan milyonlarca dosyayı daha iyi çözümleme olanağı sağlayacağını söylüyor. Bu işlem yakın zaman önceye kadar el ile yapılıyordu.

Makine öğrenimi, nihayet bunu daha önce mümkün olması hiç düşünülmemiş hızda gerçekleştirme gücüne sahip olabilir.

Microsoft’un genom bilimi takımı yöneticisi David Heckerman, bir basın bülteninde şöyle söylüyor: “Kanser tedavisi konusunda bir devrim yaşıyoruz. Daha 10 yıl önce insanlar dokuyu tedavi ettiğinizi düşünüyordu: beyin kanseriniz varsa, beyin kanseri tedavisi alıyorsunuz. Akciğer kanseriniz varsa, akciğer kanseri tedavisi alıyorsunuz. Artık kanserin genomunu tedavi etmenin en az bunun kadar önemli olduğunu biliyoruz, mesela genomda hangi genler bozuldu, gibi.”

Proje üzerinde çalışan araştırmacıların pek çoğu, tutkulu zaman çizelgeleri için, kanseri on yıldan kısa bir süre önce ‘çözmüş olacaklarını’ söylüyorlar ve bunun başarılacağı konusunda kendilerinden eminler.

Kıdemli araştırmacı Jasmin Fisher, The Telegraph‘a şöyle söylüyor: “Eğer kanseri kontrol etmeyi ve onu düzenlemeyi başarırsak, o zaman kanser kronik bir hastalık gibi olur ve sorun çözülmüş olur.

“Bazı kanser türleri için bunun beş yılda çözüleceğini, on yılda ise tamamen çözüleceğini düşünüyorum. Ardından, muhtemelen kansersiz bir yüzyılımız olacak.”

Haklı olup olmadıklarını yalnızca zaman gösterecek. Yeni görevlerinden iyi bir haber gelmesi için onlara şans diliyoruz.

1. Microsoft kuruldugundan bu yana hep birseyler iddia eder, ama simdiye kadar yaptigi becerdigi tek sey hep baskalarinin fikrini ve gelistirdigi bir seyi calmak veya kopyalamaktir, eger bunlari da beceremezse son care o firmayi satin almaktir!