Perseverance ‘Güvenli Mod’dan Çıktı ve İyi Durumda

Birleşik Fırlatma Birliği Atlas V roketi, NASA'nın Mars 2020 keşif aracı Perseverance'i 30 Temmuz 2020'de Kızıl Gezegen'e doğru fırlatıyor. ULA

Artık derin bir nefes alabilirsiniz: NASA’nın yeni fırlatılan Mars keşif aracı Perseverance’de her şey resmi olarak yolunda.

Perseverance, dün kalkıştan kısa süre sonra koruyucu bir “güvenli mod”a girmişti; çünkü uzay aracının bir kısmı, Dünya’nın gölgesinden geçerken beklenenden biraz daha fazla soğumuştu.

O saatlerde NASA yetkilileri, bu gelişmenin çok endişe verici olmadığını vurgulamış ve ajansın 2.7 milyar dolarlık Mars 2020 görevinin en önemli parçası olan Perseverance’in, muhtemelen kısa süre sonra normale döneceğini belirtmişlerdi. Bu iyimserlik teyit edildi: Görev takım üyelerinin bugün duyurduğuna göre keşif aracı güvenli moddan çıktı ve normal faaliyetlerine geri döndü.

NASA’nın Kaliforniya’daki Jet İtiş Laboratuvarı’nda Mars 2020 proje yönetici yardımcısı olan Matt Wallace, bugün paylaşılan bir güncellemede şöyle aktarıyor: “Güvenli moddan çıkılmasıyla birlikte takım, gezegenler arası yolculuk işine koyuluyor. Bir sonraki durak, Jezero Krateri.”

Perseverance, 18 Şubat 2021’de 45 kilometre genişliğindeki Jezero’nun içerisine konacak. NASA’nın Türkiye’deki Salda Gölü’ne benzettiği bu kraterde, milyarlarca yıl önce bir göl ve bir nehir deltası varmış. Araba boyutundaki keşif aracı ise bölgeyi antik yaşam işaretleri bulmak üzere arayacak ve bölge jeolojisini detaylı biçimde tanımlayacak.

Perseverance ayrıca, Mars’ta birkaç düzine örnek toplayıp saklayacak ve bu numuneler, NASA ile Avrupa Uzay Ajansı’nın ortaklaşa gerçekleştireceği bir seferle beraber; muhtemelen 2031 kadar erken bir zamanda Dünya’ya getirilecek. Aracın Ingenuity adlı yol arkadaşı ve ilk uzay helikopteri de Mars’ta uçmaya çalışacak.

Mike Wall/Space. Ç: O.